torsdag 26 mars 2009

Ingen vanlig dag

För idag är det min makes födelsedag, hurra hurra hurra!! Min gubbe blir 35 år!
Imorgon (fredag) är det kalas för familjen och jag har utlovat italiensk buffé.

Christer vaknade av skönsång från mig och Alma, eller bara jag, Alma tyckte mest det var konstigt att vakna till någon som kom med en bricka och sjöng, så hon skrattade mest. Födelsedagsgrisen fick 2 tavlor, den ena på mig och Alma och den andra på han själv med Alma, jättefina, finns att skåda i vår trapp :D Lovar att fota dem och lägga upp.

Idag har allting som kan gå fel också gjort det, några fel blev ändå bra i slutändan :D

Meny inför imorgon:
Lasagne - Det började med köttfärssåsen till Lasagnen som skulle göras och så tog kryddorna slut så den blev lite smaklös, hittade lite salsa och tillsatte lite med peppar och tomatpuré för at åtgärda det. Jag gjorde bechamelsås på 3 litermjölk som jag bränner vid så allt smakar urk, var bara att hälla ut = fick då skjuta på att färdigställa lasagnen till imorgon.
Tapanade - Jag gjorde tapanade på svarta oliver, den blev lyckad och mycket smaskig
Melonbitar inlindade i parmaskinka - göres imorgon
Mozzarella och tomatsallad - göres imorgon
Många olika goda oliver
Ostbricka
Baguette
Foccacia - göres imorgon med mozzarella, soltorkade tomater, svarta oliver samt körsbärstomater som fyllning, ska bli smaskigt.

Pannacotta - När jag börjar på pannacottan upptäcker jag att jag köpt en vaniljstång för lite, suck, fick kompletteringshandla i alla fall.

Kaffe och tårta
Tårtan skall innehålla hallonmousse, vaniljgrädde och toppas med tobleronefluff. Jag upptäcker till min förskräckelse efter jag blandat ihop hallonmoussen att jag använt 2 dl för mycket grädde, suck, men när jag bredde på den på botten tyckte jag den hade perfekt konsistens och smakade ljuvligt, så ändå lyckad. Vaniljgrädden gjorde jag lite bakvänt och började med att röra ihop vanilj och sedan tillsätta uppvispad grädde, trodde först det skulle skära sig, men blev bra den med :D Nu återstår det bara att se om tobleronefluffen blir bra. Jag har förberett och den står i kylen och ska bara vispas upp imorgon och sendan är det bara garnering av tårtan kvar.

Peppar peppar nu på att jag har lite mer tur under morgondagen, det är ett späckat schema så har inte tid med en massa extrajobb.

Lägger upp bilder på buffén efter morgondagen, nu är det natti natti som gäller. Zzzzz

2 kommentarer:

  1. Fy fasen va du har varit duktig! =)
    Glöm inte att ta foto på tavlorna *nyfiken*

    SvaraRadera
  2. Blev allt ditt slit uppskattat??

    SvaraRadera