tisdag 10 november 2009

äntligen friska

Det har minst sagt varit körigt här hemma.
 I torsdags kom mannen hem från jobb tidigt för att han mådde väldigt illa. Jag bäddade till honom i gästrummet och så fick han bara använda en av toaletterna, jag och Alma ville ju inte råka ut för någon magsjuka.. Detta resulterade i att jag fick ställa in mitt planerade jobb på fredagen och i stället ta hand om två sjuklingar. Fast Herr Cederlund fick klara sig mest själv, ville inte ha så mycket med honom att göra, visste ju inte om han skulle smitta. På natten mellan fredagen och lördagen vill Alma som vanligt inte sova och jag försökte och försökte, till sist pallade jag inte mer. Det låter hemskt men jag var helt slutkörd efter en vecka utan sömn och övervakning av Alma. Christer fick komma in och ta henne en liten stund medans jag hämtade andan. Jag behövde bara komma ifrån en stund, till sist så somnade hon i min famn nere i soffan. 

Förutom att Alma varit sjuk så håller hon samtidigt på att få sina hörntänder, vilket verkar besvära henne en hel del. Hon dreglar och sedan sitter hon med händerna i munnen ständigt och är lite gnällig emellanåt.

Natten mellan lördagen och söndagen sov Alma en hel natt i egen säng. Det var så att jag och Christer vaknade typ en gång i timman bara för att kolla så hon var ok. haha lustigt. När man kan sova så vaknar man ändå..

Däremot natten mellan sönd/månd så sov hon kasst. Jag och mannen somnade väl vid 1-2 nånting, sedan vaknade Alma 5 och ville inte sova, suck. Snacka om att vara trött på jobbet.

Igår somnade hon vid 19, jag tänkte tjohoo!! En kväll med lite pyssel, fotbollsgalan (mannen var där och bevakade för Skånskan) och en kopp te alldeles för mig själv, det var länge sedan. Jag tog fram mina sygrejer för att klippa ut fler pyjamasbyxor och tröjor. Symaskinen ska ju på lagning hos svärfar så den vågar jag inte använda än. Men klippa ut och göra allt färdigt så långt kan man ju göra. Jag har en hel del tyger hemma så finns en del att förbereda. Tänkte även sy en tomtedress till snäckan, kan ju vara trevligt till julkortet. Kl 2030 vaknade Alma och jag fick snabbt packa ihop mitt pyssel och springa upp till henne. Tog upp henne och så somnade hon tätt intill mig. När sedan Christer kom hem och jag och Alma sov kom han upp bara för att se hur vi hade det och väckte då gv Alma som sedan inte ville somna om. Hon fick till sist sova mellan oss. Visst är det mysigt, men hon rör sig väldigt mycket, så hon ligger på tvären i sängen och jag och mannen på var sin ytterkant. 

Idag var mannen nere i Ystad och lämnade in bilen på verkstad för något de skulle ha åtgärdat men inte gjort, upptäcktes när vi fick en 2:a på besiktningen. De fixade det medans Alma var i tryggt förvar hos farmor farfar (mannens föräldrar). När Christer stack till jobb lämnade han kvar Alma i Ystad för att jag, när jag slutade jobb vid 17, skulle hämta henne. Jag behöver ju jobba in lite tid för förra veckan, vill ju gärna slippa vabba. Nu ligger hon och sover i egen säng. Jag har städat lite. För nån vecka sedan köpte jag ytterligare en bokhylla till arbetsrummet. Jag behöver någonstans att förvara allt mitt pyssel. Sedan är jag trött på att vi inte har någon ordning här hemma. Ligger saker överallt, är övertygad att det har med att man inte har tillräckligt med förvaring. Så nu har jag köpt massvis med snygga lådor, en hylla till köket och överhyllor till de Billy vi redan har. 
Köket är nästan färdigt, ska bara ta upp gamla bokhyllan och sätta upp griffeltavlan. Får väl lägga upp en bild på hur det blev sen.
Arbetsrummet satte jag upp bokhyllan och har idag fyllt den med allt scrapbookingmaterial, garner till stickning, syprojekt med mera. Det blev jättebra. Nu ska det vara en dörr på skåpet sedan lite mer plock i arb.rummet och sedan hoppas jag vara klar och nöjd med det. Skulle ifs vilja ha ett litet skrivbord att sätta datorn på, fungerar sådär med sekretären.

Oj, det blev visst en roman. 

/Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar